9. setkání Digicentra: Rozvoj informatického myšlení pomocí online systémů Umíme programovat a Umíme matiku
Systémy Umíme programovat a Umíme matiku nabízí učitelům rozsáhlou databázi interaktivních úloh na procvičení informatického myšlení podle revidovaného RVP informatiky. Učitelům pomáhá zatraktivňovat a zefektivňovat výuku - šetří čas na přípravu a opravu práce a díky unikátnímu způsobu měření znalosti žáků a řazení úloh od nejjednodušších po obtížnější umožňuje žákům pracovat svým tempem a učiteli věnovat se každému individuálně.
Vyzkoušeli jsme většinu cvičení, která systémy nabízejí, přičemž jsme začali grafickým programováním: Šipkovaná, Robotanik, Malování, Želví grafika, RoboAréna. Výhody grafického programování jsou zejména:
intuitivnost a atraktivita
iterace, objevování, kreativita, "co když..."
"Co když trochu změním úhel?"
"Co když změním směr otáčení?"
"Co když změním počet opakovaných cyklů?"
procvičování od základů až po rekurzi
propojení s fyzickým robotem (ozobot, Mindstorms, apod.), který reálně vykreslí naše naprogramované pokyny
Po seznámením s prostředím Umíme programovat jsme poté porovnali kvalitu našeho kódu v interaktivnímu cvičení RoboAréna.
Poté jsme přešli na programování v Pythonu, který je vhodný jak pro svou jednoduchost, tak postupně rostoucí popularitu mezi programátory - jedná se o nejrychleji rostoucí programovací jazyk, který v následujících 3 letech bude pravděpodobně patřit mezi top 3 nejpoužívanější podle Stack Overflow Developer Survey 2019.
